TUGASAN: Merancang satu proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) mengikut pedagogi yang sesuai dengan perkembangan pendidikan masa kini berdasarkan salah satu teori pembelajaran yang dipilih selepas membuat peta i-Think yang sesuai.
Peta i-Think
Teori pembelajaran Ausubel
mengambil kira pembelajaran individu dalam konteks sekolah atau bilik darjah.
Pembelajaran bermakna boleh berlaku melalui penggunaan bahan yang bermakna.
Bahan yang dimaksudkan boleh dalam bentuk teks atau penyampaian guru.
Pembelajaran bergantung kepada pengetahuan asas sama ada dalam bentuk
pengetahuan sedia ada ataupun persembahan maklumat umum ataupun gabungan
kedua-duanya. Beliau juga memberi penekanan kepada penyampaian pelajaran secara
terancang oleh guru (David Ausubel, 1918-2008).
Oleh itu, proses pengajaran dan pembelajaran menjadi satu
elemen penting dalam perkembangan pendidikan. Pengajaran adalah satu proses penyebaran ilmu
pengetahuan atau kemahiran supaya dapat dipelajari dengan berkesan. Daripada
tidak tahu kepada lebih tahu pelajar akan berubah dan menukar tingkah laku
kepada sesuatu yang baru. Pembelajaran pula adalah satu proses perolehan ilmu pengetahuan
melalui pengalaman, membuat penerokaan, mendapat latihan sehingga berlaku perubahan tingkah
laku dalam diri pelajar. Oleh itu pembelajaran
itu adalah satu proses yang mengubah keadaan, sikap, pengetahuan manusia
melalui pengalaman.
Pada asasnya konsep pengajaran dan
pembelajaran adalah berlandaskan kepada teori-teori pembelajaran masa kini.
Teori-teori pembelajaran terdiri
daripada kognitif, konstruktivitisme, behaviorisme dan humanistic. Pengalaman
ilmu pengetahuan yang diperoleh dalam proses pembelajaran berlaku secara
berperingkat-peringkat yang menghasilkan satu
perubahan tingkah laku manusia.
Tugasan ini
dikehendaki untuk merancang satu proses pengajaran dan pembelajaran mengikut
pedagogi yang sesuai dengan perkembangan pendidikan masa kini berdasarkan salah
satu teori pembelajaran yang dipilih selepas membuat peta i-Think yang sesuai.
Teori pembelajaran yang dipilih ialah teori pelaziman operan B.F. Skinner. Teori
ini merupakan satu teori yang berasaskan rangsangan dan gerak balas. Menurut
Skinner (1953) kajiannya menunjukkan pelaziman operan organisma bertindak balas
terhadap persekitaran dalam proses pembelajaran. Tingkah laku sebegini bukan
semata-mata gerak balas automatik yang dikeluarkan mengikut naluri terhadap
sesuatu rangsangan (pelaziman klasik). Manakala Pelaziman Operan dapat meningkatkan
kebarangkalian pengulangan sesuatu gerak balas. Selain itu, peneguhan
menambahkan kekerapan gerak balas itu. Peneguhan biasanya ditakrifkan sebagai
sebarang rangsangan yang dapat menambahkan kebarangkalian gerak balas yang akan
berlaku.
Satu proses pengajaran dan
pembelajaran yang dibuat ialah pengajaran dan pembelajaran subjek Bahasa Melayu tahun 6 di mana topik
yang diambil ialah penulisan karangan jenis cerita. Pertama, selepas guru
melangkah masuk ke dalam kelas guru akan memberikan salam kepada murid-murid
dan mengambil kedatangan murid-murid terlebih dahulu untuk memastikan bilangan
murid cukup seperti yang sepatutnya. Guru bertanyakan khabar dengan murid-murid
dan meminta mereka bersedia untuk meneruskan pembelajaran.
Guru meminta
semua murid untuk datang ke hadapan dalam keadaan beratur untuk mengambil satu kertas undian kumpulan yang terdiri
daripada nombor 1 hingga 5 dan kertas undian ini bergantung kepada bilangan
murid dalam sesuatu kelas. Kemudian, guru memberitahu murid supaya berada dalam
kumpulan mengikut nombor yang tertera di kertas undian mereka yang merupada
nombor kumpulan. Cara pembahagian kumpulan ini membantu murid untuk
berinteraksi antara satu sama lain bagi mencari ahli kumpulan masing-masing.
Kumpulan yang
berjaya dibentuk paling awal akan diberi pujian dan hadiah oleh guru manakala
kumpulan yang terakhir yang dapat dibentuk dikenakan denda untuk menyanyikan
sebuah lagu. Dalam proses ini dapat dilihat bahawa guru menggunakan peneguhan
positif. Peneguhan positif ini diberikan sebagai salah satu bentuk motivasi
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Hal ini menunjukkan bahawa pendidik
atau guru menghargai setiap anak didiknya. Melalui cara ini, murid akan bersemangat
untuk meneruskan pembelajaran.
Peneguhan dan
hukuman yang diberikan oleh guru ini amat berkait rapat dengan teori pelaziman
operan B.F. Skinner. Dalam teori Skinner, peneguhan dibahagikan kepada dua
iaitu peneguhan positif dan negatif. Hukuman juga dibahagikan kepada dua iaitu hukuman
beri dan hukuman tarik.
Hukuman beri akan
mengurangkan kemungkinan tingkah laku diulangi hasil daripada rangsangan yang
diberikan manakala hukuman tarik akan mengurangkan kemungkinan tingkah laku
diulangi hasil daripada rangsangan yang selesa ditarik balik (Noriati, 2009).
Dalam kes tadi, kumpulan terakhir yang dapat dibentuk dikenakan hukuman beri
iaitu mereka terpaksa menyanyikan sebuah lagu. Penggunaan dendaan atau hukuman
adalah satu proses atau tatacara untuk melemahkan atau mengurangkan berulangnya
tingkah laku yang tidak diingini.
Proses
pengajaran diteruskan dengan perlantikan seorang ketua bagi setiap kumpulan.
Pemilihan bagi ketua kumpulan adalah berdasarkan tarikh lahir mereka. Murid
yang paling tua secara automatik akan dilantik menjadi ketua. Kemudian, ketua
kumpulan diminta untuk mencabut satu kad tugasan daripada guru. Dari segi kaedah mengajar guru telah menyediakan kad tugasan sebagai panduan murid
menjalankan aktiviti supaya arahan dan
penerangan lebih jelas serta berkesan. Kad tugasan diberikan kepada semua ketua
kumpulan dan meminta setiap ketua kumpulan membacakan arahan dalam kad tugasan
di dalam kumpulan masing-masing Dalam kad tersebut juga tercatat
situasi-situasi yang perlu dilakonkan oleh murid bagi setiap kumpulan.
Dalam masa yang
ditetapkan, murid-murid perlu berbincang antara ahli kumpulan mereka tentang
watak-watak yang yang diperlukan. Guru perlu memastikan semua murid terlibat
dalam aktiviti perbincangan ini. Dalam proses ini, dapat dilihat bahawa guru
menggunakan strategi permusatan murid di mana murid melibatkan diri secara
aktif murid di dalam aktiviti pembelajaran di mana guru hanya sebagai
pembimbing ketika menjalankan aktiviti. Dengan itu, strategi ini dapat
meningkatkan penglibatan murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran,
meningkatkan kemahiran berfikir, menambahkan keyakinan diri, menggalakkan murid
menghasilkan idea dan memberi pendapat, menggalakkan murid membina ilmu dan
mewujudkan suasana kerjasama dalam kalangan murid dan ahli kumpulan mereka.
Kemudian, proses
pengajaran dan pembelajaran diteruskan dengan meminta setiap kumpulan
melakonkan situasi-situasi yang dikehendaki dalam kad tugasan tadi dalam bentuk
simulasi. Kumpulan yang tidak terlibat semasa simulasi dikehendaki mencatat
idea-idea yang dikeluarkan oleh kumpulan yang sedang melakukan simulasi. Proses
ini diulang kepada kumpulan yang lain pula. Proses ini menggunakan strategi
pemusatan bahan di mana ianya dapat membantu murid memahami konsep yang abstrak
dengan lebih jelas di samping memupuk semangat berdikari dengan menjalankan
aktiviti pembelajaran tanpa kehadiran atau pertolongan guru.
Selepas
simulasi tamat, guru memberikan pujian bagi membangkitkan semangat murid-murid
dan sekali lagi guru menggunakan pendekatan positif supaya murid rasa usahanya
dihargai. Selepas itu, guru membuat refleksi bersama pelajar tentang aktiviti
yang telah dijalankan. Dengan adanya refleksi di akhir aktiviti yang
dijalankan, ia dapat membantu murid belajar secara optimum daripada kesilapan
dan pengalaman lepas. Oleh sebab itu, refleksi juga dikatakan dapat membantu
pembelajaran sepanjang hayat dan perkembangan peribadi yang positif.
Di akhir
pengajaran, guru meminta murid menulis satu karangan berbentuk cerita
berdasarkan mana-mana simulasi yang telah dilakukan oleh setiap kumpulan. Guru
menetapkan supaya murid-murid menyiapkan tugasan ini di rumah dan murid
dikehendaki menghantar karangan ini pada keesokan harinya. Dalam proses
pengajaran dan pembelajaran yang terakhir ini, guru menggunakan teknik latih
tubi yang merupakan pengulangan fakta-fakta yang telah dipelajari atau dilihat
semasa simulasi. Tujuannya adalah untuk mencapai taraf penguasaan kemahiran
tersebut dan di samping untuk menjamin pengekalannya.
Keimpulannya, dalam
menghadapi arus globalisasi dalam dunia pendidikan ini, guru perlu bersiap
sedia dengan ilmu pengetahuan dan mempelbagaikan strategi dan kaedah pengajaran
bagi menjadikan suasana kelas lebih menarik seterusnya dapat menghasilkan proses
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Strategi
pengajaran yang berpusatkan murid perlu diberi keutamaan sewaktu menjalankan sesi
pengajaran dan pembelajaran supaya murid-murid dapat melibatkan diri secara
aktif. Kaedah perbincangan adalah sangat sesuai dijalankan kerana kaedah ini
melibatkan semua murid untuk memberi pandangan dan idea seterusnya dapat
membina hubungan sosial dalam kalangan murid.
Selain itu,
strategi pengajaran berasaskan tugasan juga tidak boleh diabaikan. Hal ini
demikian kerana strategi ini dapat member peluang kepada murid untuk
mengaplikasi apa-apa yang dipelajari oleh mereka. Kaedah simulasi perlu
dilaksanakan oleh guru bagi memberikan peluang kepada murid-murid untuk
melakonkan mengikut situasi hampir sama dengan situasi yang sebenar. Di samping
itu, kaedah simulasi dapat menjana kreativiti pemikiran murid dan memantapkan
kemahiran berbahasa.
Oleh itu, kita sebagai seorang guru haruslah melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan. Perancangan guru seharusnya lebih kreatif dari segi mengadakan pelbagai kemudahan dan sumber rujukan supaya aktiviti pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih bermakna dan sempurna.
Bibliografi
......
No comments:
Post a Comment